Як викидати шашки у нардах

| | 0 Comments| 21:04
Categories:

Зміст:

Як грати в нарди – правила для початківців. Нарди: правила гри для початківців

Коли на вулиці погана погода та запланована прогулянка скасовується, або ви хочете чимось розважити гостей, спробуйте запропонувати їм надзвичайну старовинну східну гру – нарди. Вона сприяє розвитку пам’яті та чудового навіть у дітей. При цьому освоїти правила гри в нарди для новачків не важко. Мета цієї настільної розваги полягає в тому, що ви викидаєте кістки, і в залежності від цифр, що випали, пересуваєте свої шашки, якими необхідно пройти повне коло по дошці, привести їх у свій «будинок» або «хату» і прибрати їх з дошки раніше, ніж це вдасться супернику. Відомо два різновиди гри – короткі та довгі нарди.

Особливості гри в короткі нарди

Правила гри в короткі нарди з малюнком допоможуть вам наочно уявити, що потрібно робити. Вам знадобиться дошка з 24 осередками, названих пунктами. Ці пункти поділяють на 4 групи, що включають кожна по 6 осередків та іменовані «двір», «дім», «двір супротивника», «дім противника». Між будинком та двором знаходиться планка «бар», що виступає над дошкою.

Відповідно до правил гри в короткі нарди для початківців, вам слід пронумерувати пункти для кожного з гравців окремо, розпочавши його «вдома». Найвіддаленішому від вас пункту присвоюється номер 24, він є номером 1 для противника. Кожному гравцеві знадобиться по 15 шашок, які розміщують так: 5 шашок у шостому пункті, 3 шашки у восьмому пункті, 5 шашок у 13 пункті та 2 шашки у пункті 24.

Ваша мета – пересунути всі шашки в позиції свого «будинку» та прибрати їх із дошки, щоб виграти.

Правила гри в нарди свідчать, що кожен із гравців викидає одну кістку, щоб встановити черговість ходу. Той, у кого виявилося більше, переміщає свої шашки на відповідну кількість пунктів. Потім гра будується так:

Нюанси гри у довгі нарди

Розібратися в правилах гри в нарди з картинками для початківців буде неважко. Вони виглядають так:

Якщо у вас виникають питання, варто вдатися до наступної літератури:

  1. Ахундов Н. Ф. «Довідник з довгих нардів: Теорія та практика гри» (2012).
  2. Шехов В. Г. “Нарди: від новачка до чемпіона” (2009).
  3. Чеботарьов Р. «Довгі нарди» (2010).
  4. Ахундов Н. Ф. «Школа гри у довгі нарди» (2009).
  5. Магріль П. “Нарди” (2006).
  6. Клей Р. «Нарди. Стратегія перемоги» (2010).
  7. Фадєєв І. «Нарди – гра тисячоліть» (2009).

Якщо вас захопила ця гра, пропонуємо також ознайомитися з правилами гри

Грати в нарди – значить зануриться в давню традицію, що прийшла зі Сходу, вік найстарішої знайденої дошки становить не менше 5000 років.

Колись це було дуже поширене серед знаті, а результат партії впливав рішення правителів.

Куди йдуть білі та чорні камені

Сенс процесу зводиться до того, щоб камені гравця пройшли повне коло по дошці, опинилися в «будинку» (останньої чверті гральної дошки), а потім гравець повинен вивести каміння з дошки раніше за суперника.

Чи є різниця між довгими та короткими нардами

Відмінності коротких нардів від довгих:

  • початкова розстановка у коротких складніша;
  • у них можна збивати поодинокі фішки супротивника, що неприпустимо у довгих;
  • у коротких є куб даві (подвоєння), що дозволяє подвоювати ставку, підвищувати інтерес. Коли 1920 року було реалізовано систему подвоєння, нарди стали видом спорту;
  • майстерність гравця дуже багато важить для перемоги. У довгих нардах велика роль випадку.

Короткі нарди, або backgammon, віддає перевагу більшості людей на Заході.

Результат партії часто буває несподіваним. Іноді здається, що один гравець у безвиході, але навіть за один хід відчайдушна ситуація докорінно може змінитися.
За це і улюблена ця гра у всьому світі. Варіант довгих нардів є популярним, але його правила більш прості.

З чого почати

Якщо ви сіли за нарди, як грати, правила та основні принципи ви повинні вивчити заздалегідь.

Перед початком гри важливо зрозуміти, як влаштовано ігрове поле.

На дошці є 24 трикутники, які називаються “пунктами”.

Ними рухаються камені. Початкове становище шашок називається «голова».

Рух відбувається проти годинникової стрілки. Потрібно провести все своє каміння через дошку в «будинок».

Фішки зазвичай червоного та білого або червоного та чорного кольорів.

Головне, вони повинні відрізнятися забарвленням.

Кубики (зорі) при кидку повинні впасти на один бік дошки та стійко лягти на грань. Гра проходить із 2 кубиками.

Там випадають два числа, наприклад 4-1. Це означає, що одну шашку можна переставити на 4 пункти, іншу – на 1.

Виняток становить перший хід («з голови»), можна пересунути лише одну фішку. Якщо під час першого ходу вона потрапляє на пункти, де стоять фішки суперника, то допустимо хід двома шашками.

Тактика полягає в тому, щоб опанувати якомога більшу кількість пунктів, щоб обмежити можливості пересування супротивника.

Нарди в соціальних мережах та для смартфонів

Соціальна мережа «ВКонтакті» пропонує пограти у додатках. vk.com/igra.nardy — За цим посиланням можна пограти в довгі нарди, короткі тут — vk.com/korotkie.nardy .

Для iOS є така програма freesoft.ru/zolotye_nardy. З різним дизайном, варіантами гри та рівнями складності. Чи тут gados.ru/ios/nardy-hd-dlya-ipad-ios/ класичне оформлення. Безкоштовно можна пограти і в короткі, і довгі нарди.

Граючи можна отримати задоволення та заробити

На гроші можна пограти на таких ресурсах:

  • fpclub.eu – Це одне з найпопулярніших місць, де можна виграти. Тут можна знайти різні варіанти нардів.
  • skill7.net – На цьому сайті не потрібно додатково завантажувати клієнт для гри. Працюють усі відомі платіжні системи.
  • rushplay.com/landing/ – Є великий вибір столів. Можна підібрати відповідний за рівнем, розміром ставок, швидкістю.

Що потрібно зробити для перемоги

Не забувайте, у чому суть довгих нардів. Потрібно раніше супротивника зняти свої шашки з дошки. Перш ніж зробити хід, варто обдумати його користь для вас.

Перевагу слід завойовувати з перших ходів. Для цього кожен хід потрібно переставляти одну фішку з початкової позиції, а другу просувати вперед. Так скоро всі будуть введені в гру, а забутих і заблокованих противником не залишиться.

Не можна давати супротивникові можливість займати три пункти поспіль біля вашої голови. Ввести фішки у гру стане значно складніше.

Особлива комбінація кубиків, що випали, з двох однакових чисел («куш») дає можливість зробити 4 ходи, замість звичайних 2. Постарайтеся до цього приготуватися. Адже такий випадок може змінити перебіг усієї партії.

Блокування супротивника на підході до ваших чвертей допоможе уповільнити його поступ уперед. Потрібно зайняти від 3 до 5 пунктів поспіль.

На підході до «будинку» шашками потрібно зайняти найвигідніші позиції із середини чверті. Один застряглий серед фішок супротивника камінь може призвести до поразки.

У короткі нарди слід спокійно слідувати за своїм планом, противник обов’язково постарається збити вас з пантелику, якщо зрозуміє вашу стратегію.

Розуміння важливості її приходить зі зростанням майстерності. Освоєння різних тактичних прийомів принесе впевненість у собі.

Потрібно весь час тримати ситуацію під контролем: хто ближчий до перемоги, як повернути ігровий момент на свою користь.

Стратегії коротких нард:

  1. Будівництво будинку. Потрібно скоріше перевести шашки на позиції у будинку. Противнику буде складніше відійти та ввести збиті шашки. Фаза скидання виявиться ближче.
  2. Комбінування. Одночасна забудова будинку та виведення двох шашок із будинку суперника.
  3. Ризикована гра. Прагнення зайняти стратегічно вигідні позиції може призвести як до швидкої перемоги, так і не менш швидкої поразки.
  4. Відведення шашок. Головним завданням ставиться виведення двох шашок із простору супротивника. Тільки кидки на 5-6 та 6-6 дають таку можливість.
  5. Гра з якорями. «Якорі» на боці супротивника хоч і не заважають йому просуватися до «будинку», але підставляють його шашки під вибивання.
  6. Обережна гра. Гравцем робиться акцент на захист, гра може затягнутися. Один успішний хід супротивника може вирішити результат партії.

При грі і в довгі, і в короткі нарди, розуміння стратегії супротивника вже наближає вашу перемогу.

Нарди розвивають стратегічні та тактичні здібності не гірше, ніж шахи. Ця гра стане перевіркою та тренуванням для уваги та кмітливості.

Варто пошукати гідних реальних, а не віртуальних суперників, адже вони можуть стати справжніми вчителями для вас, вказуючи на помилки та розкриваючи цікаві комбінації.

Як грати в нарди – правила для початківців

Обов’язково ОЦІНЮЙ СТАТТЮ!

Дошка для нард схожа на шахову, тільки дія відбувається з внутрішньої сторони, а не із зовнішньої, як у шахах. Поле розділене на 24 лунки, по 12 з кожної із сторін поля. Використовується 30 шашок, по 15 штук різного кольору у кожного з двох граючих, дві зорі. Зари – звичайні гральні кістки (кубики).

Розташування фішок, початок та ціль

Довгі нарди. Кожен гравець встановлює всі свої шашки в першу лунку правого верхнього кута дошки. Права її частина називається двір білих, ліва – двір чорних. Першим ходить той, чий зар покаже більше очок при кидку. Другу гру розпочинає переможець. Мета гри – перевести всі свої шашки проти годинникової стрілки на останню чверть дошки, “будинок” (якщо для своїх фішок вважати першою ту, де вони стоять) і потім викинути їх. Для здійснення ходу кидають обидва кубики. Якщо хоч один із них упав на ребро дошки або вилетів за її межі, кидок повторюють. Кількість очок, що випали, визначає число лунок, на яке можна рухати одну або дві фішки (які саме, вирішує сам гравець).

Рух шашок у довгих нардах

У перший хід одну шашку рухають на кількість лунок, яку покажуть зорі. За один раз із «голови» (лунка, в яку їх ставлять на початку) можна брати лише одну фішку. Виняток робиться у тому випадку, якщо на кубиках випало однакове число («куш», допускається чотири ходи), тоді можна зняти дві фішки. Наприклад, якщо випали “двійки”, є такі варіанти:

Зняти з «голови» одну фішку і сходити нею чотири рази дві лунки;

Зняти дві, і сходити обома двічі по дві;

Зняти дві, одній – один хід на два розподіли, другий три ходи по два розподіли.

Коли на полі всі шашки, при «кушах» ходять чотири рази, якими фішками і як вирішуєте самі. Заборонено ставити шашку в ту лунку, де вже стоїть чужа, на голову своїй ставити можна. Якщо, наприклад, у перший хід випали «куші» шістки, єдиний варіант – зняти дві шашки та переставити їх у сьому лунку, наступний хід потрапляє на «голову» чужих фішок.

Гравцеві потрібно не тільки якнайшвидше пересунути свої фішки на останнє поле, але при цьому ще й заважати рухатися супернику, займаючи якомога більшу кількість лунок. Тоді противник втрачатиме ходи і в нього буде менше варіантів пересування. Якщо після кидка нікуди ходити через те, що всі можливі для ходу поділу зайняті чужими шашками, пропускають кін. Відмовлятися від ходу, навіть якщо вона не вигідна, не можна.

Викидання фішок, кінець гри

Починати викидати шашки можна лише тоді, коли всі вони будуть у будинку. Скидають їх за кількістю очок, що випали: випало 6 і 4, віддаляються шашки з шостою і четвертою від кінця поля, лунки. Якщо в гніздах, номер яких випав, немає фішок, робиться хід на це число (випав 1 і 2, коли всі стоять на шостій лунці – робиться хід на 1 і 2 поділу; 6 і 5 коли всі вже на першому полі – просто викидаються дві ).

Нічого не буває, переможе той, хто першим скине всі шашки. Ваш кидок!

Грають двоє. Гра йде на спеціальній дошці, розділеній на дві половини (ліву та праву). Кількість фішок на дошці – по 15 у кожного гравця, які розставляють на своїй частині дошки вздовж правої сторони. Набір фішок у гравців різного кольору. Гравці по черзі викидають зорі (гральні кістки). Кількість зар – дві. Початкова розстановка фішок показана Рис.1. Кожен гравець має право пересувати лише фішки свого кольору.

Щоб розпочати гру, кожен гравець кидає одну кістку. Цим визначається який з гравців ходить першим і які числа для свого першого ходу він використовує. Якщо в обох гравців випали однакові числа, вони обидва кидають кістки, доки не випадуть різні значення.
Реалізовано на:

Гравець, у якого випало більше, кидає кістки і починає гру першим.

Варіант правил: Гравець, у якого випало більше, пересуває свої фішки відповідно до числа на обох кістках. Після першого ходу, гравці по черзі кидають по дві кістки та виконують ходи. Число на кожній кістці показують, на скільки пунктів, або піпсів, гравець повинен пересунути свої фішки. Хід гравця – це кидок кубиків (зар), а також рух фішок після кидка.

Ціль гри

Гравець повинен пройти всіма фішками повне коло (проти годинникової стрілки), зайти ними до будинку
та викинути
їх раніше, ніж це зробить супротивник. Вдома
для кожного гравця вважається остання чверть ігрового поля, що починається з клітини, що віддалена від голови
на 18 клітинок.

Термін викидати
означає робити фішкою такий хід, щоб вона опинялася поза дошки. Викидати
фішки можна лише після того, як усі фішки “прийшли в будинок”. Отже, чорні йдуть із зони 12-7 у зону 13-18, а білі із зони 19-24 у зону 1-6 (Рис.2).

Рух фішок

Гравець кидає одночасно два кубики. Після кидка гравець пересуває будь-яку зі своїх фішок на число клітин, рівне числу одного з кубиків, а потім одну будь-яку фішку – на число клітин, рівне числу іншого кубика. Тобто, якщо на одному кубику випало “три”, а на іншому “п’ять”, то відповідно можна пересунути одну свою фішку на три клітини, а іншу – на п’ять клітин. І тут можна пересувати одну фішку на вісім клітин. Який хід першим робити, більше чи менше, що випало, не має значення. При цьому з голови можна брати лише одну фішку (Мал. 3).

Перший кидок партії надає гравцям виняток із вищезазначеного правила. Якщо одна фішка, яку тільки можна зняти з голови, не проходить, то можна зняти другу. Таких кидків для гравця всього три: шість-шість, чотири-чотири і три-три – за них заважають фішки супротивника, що стоять на голові. Якщо випадає одне з таких поєднань, гравець може зняти з голови дві фішки.

Якщо обох зарах випадає однакову кількість очок (дубль, паш, гош, куш), тоді кількість очок подвоюється, тобто. гравець грає так, ніби кинув чотири зорі і може зробити чотири ходи на число осередків, що випали на одному кубику.

До закінчення свого ходу гравець може пересувати свої фішки на свій розсуд, якщо це не суперечить цим Правилам. Хід вважається зробленим, коли гравець із дошки забрав свої зорі. Якщо хід у своїй виявився незакінченим чи суперечать правилам, опонент може прийняти хід у вигляді, як і зроблено, або вимагати від гравця зробити правильний хід.

На одне поле дозволяється ставити довільну кількість фішок. На клітку, зайняту фішкою супротивника, фішку ставити не можна. Якщо фішка потрапляє на зайняту клітку, про неї кажуть, що вона не йде.

Якщо фішки супротивника займають шість клітин перед якою-небудь фішкою, вона виявляється замкненою. Не заборонено будувати блоки з шести фішок, проте всі п’ятнадцять фішок супротивника замкнути не можна.
Реалізовано на :
Ви маєте право побудувати загородження із шести фішок лише в тому випадку, якщо хоча б одна фішка супротивника знаходиться перед цією загородою.

Зустрічається варіант правил:

Ви маєте право побудувати загородження з шести фішок лише в тому випадку, якщо хоча б одна фішка супротивника зайшла до будинку.

Якщо гравець не може зробити жодного ходу на кількість очок, що викинув на зарах (фішки “не йдуть”), то окуляри гравця пропадають, а фішки не рухаються взагалі.

Якщо гравець має можливість зробити повний хід, він не має права його скоротити, навіть якщо це в його інтересах. Тобто якщо гравцеві вигідніше зробити “три”, а випало “шість” і є можливість піти “шість”, то слід ходити “шість”.

Якщо випав такий камінь, який дозволяє гравцеві зробити лише один хід, причому будь-який із двох, то гравець має обрати більший. Найменші окуляри пропадають.
Примітка: терміном “камінь” у нардах може називатися гральний кубик, а також комбінація очок, що випала на двох зарах. Наприклад, камінь “чотири-три”.

Викидання

Викидати фішки – це робити такі ходи, щоб фішка опинялася поза дошки. Гравець може почати викидати фішки лише тоді, коли всі його фішки прийшли до будинку.

У процесі виведення фішок з дому гравець має право використовувати окуляри, які випали на зарах, на власний розсуд: він може зіграти фішкою в будинку або її викинути. Викидати фішки можна тільки з полів, відповідних очей, що випали на зарах. Наприклад, якщо випало 6-3, гравець може вивести з дошки одну фішку з 6-го поля та одну фішку з 3-го поля (три можна зіграти з 6, 5 або 4 поля).

У процесі виведення фішок зі свого будинку дозволяється виводити фішки з полів нижчого розряду, якщо в полях вищого розряду фішок немає. Наприклад, якщо на зарах випало 6-5, а на полях 6 і 5 немає фішок, то гравець може вивести з дому дві фішки з наступного порядку, четвертого поля, якщо і там немає фішок, то з третього, якщо і там немає – з другого тощо.

Результат гри

Нічої у нардах немає. Якщо один гравець викинув усі свої фішки, другий вважається таким, що програв, навіть якщо наступним кидком може теж викинути всі свої фішки. Партія закінчується.
06/10/2011

Ось і скінчилося літо… За цей улюблений час у нашому асортименті відбулося безліч змін, вивісити які на сайт просто не дійшли руки. Зараз в офісі набагато комфортніше, ніж на вулиці, це допоможе нам всі необхідні новинки дорозмістити.
А сьогодні хочемо…
25/02/2011

Напередодні весни з її неодмінним відчуттям близькості тепла та відпочинку, виїздів на дачу та поїздок у відпустку ми в швидкому порядку ввели у свій асортимент кілька різних коплектів шахів на дубових дошках, розмірами 33*33 см.
Ось

і Новий рік не за горами . А за ним низка вихідних, що триває аж до 10 січня. Де зустріти Новий Рік? З ким? А головне – чим зайнятися у довгі новорічні канікули?
Ми віримо, що Новий рік – свято, яке об’єднує людей. А отже, зустрічатимуть його в компаніях. А значить і…

Правила гри в класичні нарди (довгі)

1. Загальні засади
1.1. Грають двоє. Гра йде на спеціальній дошці, розділеній на дві половини (ліву та праву).

Кількість шашок на дошці по 15 у кожного гравця, які розставляють на своїй частині дошки вздовж правої сторони.

Набори шашок у гравців різного, звичайно чорного та білого кольору.

Кількість зар – 2.

Гравці по черзі викидають зорі (гральні кістки).

Початкове розміщення шашок показано на Рис.1

Кожен гравець має право пересувати лише шашки свого кольору.

1.2. Початкове розташування шашок на дошці (позиція 1 і 13) називається “голова”, хід цього положення називається “хід з голови” (“взяти з голови”).

За один хід із голови можна взяти лише одну шашку.

1.3. Право першого ходу та відповідно білого кольору шашок розігрується так: кожен гравець кидає один гральний кубик (зар).

Це жереб: право першого ходу та білий колір шашок отримує той, у кого випала більша кількість очок. При однаковій кількості очок, що випали, кидок повторюється.

1.4. Якщо гра складається з декількох геймів, то колір шашок змінюється і наступний гейм починає гравець, який грав попередній гейм чорним кольором.

1.5. Хід гравця це кидок зар, а також рух шашок після кидка.

1.6. Кидати зорі краще з невеликої склянки, але можна і з долонь (за домовленістю з опонентом).

Кидати необхідно так, щоб зорі впали на одну половину дошки та стійко лягли на грань. Якщо зари розлетілися по обох половинах дошки або впали на підлогу, на стіл (тим більше під стіл), або кубик одного з гравців став косо, притулившись до бортика або шашки, то кидок повторюють.

1.7. Хід вважається зробленим, коли гравець, який зіграв свій хід, передає зорі супернику.

2.1. Гравець повинен пройти всіма шашками повне коло (проти годинникової стрілки), зайти ними в будинок і викинути їх раніше, ніж це зробить противник. “Домом” для кожного гравця вважається остання чверть ігрового поля, що починається з клітини, що віддалена від “голови” на 18 клітинок.

2.2. Термін “викидати” означає робити шашкою такий хід, щоб вона опинялася за межами дошки. “Викидати” шашки можна тільки після того, як усі шашки “прийшли в будинок”. Отже, білі йдуть із зони 13-18 у зону 7-12, а чорні із зони 1-6 у зону 19-24 (Рис.2).

3.1. Гравець кидає одночасно два кубики (зорі).

Після кидка гравець пересуває будь-яку зі своїх шашок на число клітин, рівне числу одного з кубиків, а потім одну будь-яку шашку на число клітин, рівне числу іншого кубик.

Тобто, якщо на одному кубику випало “три”, а на іншому “п’ять”, то відповідно можна пересунути одну свою шашку на три клітини, а іншу на п’ять клітин.
І тут можна пересувати одну шашку на вісім клітин.

Який хід першим робити, більше чи менше, що випало, не має значення.

При цьому з голови можна брати лише одну шашку (Мал. 3).

Перший кидок партії надає гравцям виняток із вищезазначеного правила.
Якщо одна шашка, яку тільки можна зняти з голови, не проходить, то можна зняти другу.

Таких кидків для гравця лише три:

У цій ситуації зіграти однією шашкою повний хід немає можливості, тому що заважають шашки супротивника, що стоять на голові.
Якщо випадає одне з таких поєднань, гравець може зняти з голови дві шашки.

Примітка: При першому кидку білих 5-5 і наступному кидку чорними 4-4 останні знімають одну шашку з голови граючи одну четвірку, так як пройти далі заважає створена перешкода.

3.2. Не можна пересувати дві шашки на число клітин, вказане одним кубиком, а потім на число клітин, вказане іншим кубиком.
Тобто якщо випало п’ять-чотири, не можна піти спочатку однією шашкою на два, потім іншою на три (тобто відіграти двома шашками п’ятірку) і потім так само відіграти четвірку.

3.3. Якщо обох зарах випадає однакову кількість очок (дубль, гош, куш), тоді кількість очок подвоюється, тобто. гравець грає так, ніби кинув 4 зорі і може зробити 4 ходи на число осередків, що випали на одному кубику.

3.4. До закінчення свого ходу гравець може пересувати свої шашки на свій розсуд, якщо це не суперечить цим Правилам.
Хід вважається зробленим, коли гравець із дошки забрав свої зорі.

Якщо хід при цьому виявився незакінченим або таким, що суперечить правилам, опонент має можливість прийняти хід у тому вигляді, як він зроблений, або вимагати від гравця зробити правильний хід.

3.5. Заборонено виставляти блок (загороду; міст) із шести шашок – і навіть “пробігом”, якщо попереду цього блоку немає шашки суперника (Рис. 4).

Не заборонено будувати блоки з шести шашок, проте всі п’ятнадцять шашок супротивника замкнути не можна.

Ви маєте право побудувати загородження з шести шашок тільки в тому випадку, якщо хоча б одна шашка супротивника знаходиться перед цією загородою.

3.6. Якщо шашки супротивника займають шість клітин перед якою-небудь шашкою, вона виявляється замкненою.

3.7. Якщо шашки замкнені так, що гравець не може зробити жодного ходу на ту кількість очок, що викинув на зарах (шашки “не йдуть”), то очки гравця пропадають, а шашки не рухаються взагалі.

3.8. На одне поле дозволяється ставити довільну кількість шашок.

На клітку, зайняту шашкою противника, ставити шашку не можна.

Якщо шашка потрапляє на зайняту клітку, про неї кажуть, що вона не йде.

3.9. Якщо гравець має можливість зробити хід на кількість очок на одному зорі, а на кількість очок, що випала на іншій зорі, зробити хід неможливо, то гравець робить тільки один хід.
Окуляри іншого ходу пропадають, тому що шашка не йде.

3.10. Якщо гравець має можливість зробити повний хід, він не має права його скоротити, навіть якщо це в його інтересах.
Тобто якщо гравцеві вигідніше зробити “три”, а випало “шість” і є можливість піти “шість”, то слід ходити “шість”.

Якщо випав такий камінь, який дозволяє гравцеві зробити лише один хід, причому будь-який із двох, то гравець має обрати більший. Найменші окуляри пропадають.

Примітка: терміном “камінь” у нардах може називатися гральний кубик, а також комбінація очок, що випала на двох зарах.
Наприклад, камінь “чотири-три”.

3.11. Викидати шашки це означає робити такі ходи, щоб шашка опинялася поза дошки.
Гравець може почати викидати шашки лише тоді, коли всі його шашки прийшли до будинку.
3.12. У процесі виведення шашок з дому гравець має право використовувати окуляри, які випали на зарах, на власний розсуд: він може зіграти шашкою в будинку або її викинути.
Викидати шашки можна тільки з полів, відповідних очей, що випали на зарах.

Наприклад, якщо випало 6-3, гравець може вивести з дошки одну шашку з 6-го поля та одну шашку з 3-го поля (три можна зіграти з 6, 5 або 4 поля).

У процесі виведення шашок зі свого будинку дозволяється виводити шашки з полів нижчого розряду, якщо в полях вищого розряду шашок немає.
Наприклад, якщо на зарах випало 6-5, а на полях 6 і 5 немає шашок, то гравець може вивести з дому дві шашки з наступного по порядку четвертого поля, якщо і там немає шашок, то з третього, якщо і там немає другого тощо.

4. Розрахунок у грі

4.1. Становище, коли той, хто програв, зумів викинути хоча б одну шашку, називається, програв “оін” (0-1).

4.2.Положение, коли один гравець викинув всі свої шашки, яке противник не зумів викинути жодної, називається поставив “марс” (2-0).

4.3.* Нічиї в нардах. Якщо один гравець грав білим кольором викинув усі свої шашки, то другий гравець чорним кольором має право останнього кидка, тому що він спочатку починав партію – гейм пізніше.
У цьому випадку, якщо гравець грав чорним кольором, використавши своє право останнього кидка і вивів з дошки свої шашки, то партія закінчується в нічию і гравці отримують по пів очка (1/2-1/2) або по одному очку (1- 1)залежно від регламенту турніру.

*Нічиє у довгих класичних нардах – нововведення.

нарди. Правила гри у довгі нарди. Нарди – правила гри для початківців

Практично кожен вміє грати в шашки, шахи та низку інших популярних настільних ігор. Не менш відомі і нарди, які також називають трик-трак, бекгемон, тавла та іншими іменами. Проте мало хто може похвалитися тим, що знає правила гри в нарди.

Як і багато подібних речей, дана настільна гра з’явилася за часів Стародавнього Єгипту. Її старовинним аналогом є сенет, який належав до гоночного типу. Крім нього, існувала гра Ура в Месопотамії, а ще один подібний варіант дослідники виявили в Ірані.

Найбільш безпосереднім попередником вважається Ludus duodecim scriptorum
. Назва цієї гри з Стародавнього Риму можна перекласти як «гра дванадцяти знаків». У ній, як і сучасних нардах, використовувалися фішки, рух яких визначалося кидком кісток.

Своєрідні аналоги можна перераховувати досить довго, але їх коріння завжди буде східним. Попри це, сучасні правила розробили у Європі. Їх вигадав Едмонд Хойл, який у середині вісімнадцятого століття проживав у Англії.

Як грати у нарди?

На сьогоднішній день відомо два методи гри у нарди. Більш класичний, але й старіший називають «Довгими нардами»
. Цей метод був розроблений на Сході. Більше сучасний варіант, створений Едмондом Хойлом, зветься «Короткі нарди».

Незважаючи на свій вік, ця гра залишається досить популярною, на ній проводяться турніри світового масштабу. Фаворитом є гравці Айзербаджану. Вони часто виграють тріумфальні золоті кістки. Для того, щоб теж спробувати досягти висот, потрібно насамперед зрозуміти, як грати в нарди.

Для цього належить розібратися в ігровому інвентарі. Зовні дерев’яне ігрове поле у ​​складеному стані нагадує коробку від класичних шахів. Проте, гра відбуватиметься як би на внутрішній стороні цього поля.

  • Тут, на деревині, накреслено витягнуті рівнобедрені трикутники, що прилягають основами до сторін. Їхня довжина може досягати половини дошки. Ці трикутники називаються пунктами, які мають номери – від одиниці до двадцяти чотирьох.
  • Щоб людям було простіше прораховувати номери пунктів, парні та непарні мають різні кольори.
  • Шість трикутників із одного краю дошки називають будинком. Чорні та білі шашки мають кожні свій будинок.
  • Вертикальна лінія у центрі – це бар. У Коротких нардах туди перекладають вибиті шашки суперника.
  • Обидва гравці мають по п’ятнадцять шашок, хоча іноді їх може бути менше.
  • В ігровому процесі застосовується хоча б одна пара кісток, які називають зар
    .

Правила гри в нарди бувають різними, і справа не тільки в існуванні Довгого та Короткого варіанта. Варто почати з азів, а потім, за бажання, переходити до вивчення складніших маневрів.

Правила гри в нарди для початківців

Одна з головних відмінностей між довгими і короткими нардами полягає в тому, що в коротких «ворожі» фішки, за певних умов, знімаються з дошки. Крім цього, колір не впливає на напрямок – вони рухаються однаково.

Правила гри в Довгі нарди

Головна мета ігрового процесу – це переміщення всіх шашок до будинку
. Той, кому це вдасться першим, перемагає. Якщо людина грає чорними, то вона повинна провести їх до пунктів з першого до шостого. Якщо ж його шашки білі, то вони повинні опинитися в пунктах з тринадцятого до вісімнадцятого по відношенню до гравця чорними.

Партія починається із того, що суперники розігрують перший хід. Це робиться шляхом кидка кісток – переможцем є той, чия кількість більша. Після цього всі шашки переміщують у «голову» поля, тобто двадцять четвертий пункт. З голови можна зняти по одній шашці за хід. Єдиний виняток – це викидання дубля на першому ходу. У такому разі допускається зняття двох шашок.

Усі гравці будуть пересувати свої фігури в однаковій манері. Це робиться по черзі, проти годинникової стрілки. В результаті шашки мають пройти повне коло та дістатися до будинку. Всі ходи починаються з кидка зар, причому кістки повинні впасти на половину дошки. Якщо вони не зуміли лягти стійко, або один з кубиків не потрапив на дошку, то кидок повторюється.

Число, що показується кубиками, визначає те, як далеко просунеться шашка.
Навіть якщо цифра невигідна гравцеві, він повинен повністю її витратити, по одиниці на кожну клітку. Показання кожної кістки визначає рухи однієї шашки. Відповідно, перша може зрушити на чотири клітини, а друга – на три.

Тонкощі гри у довгі нарди

Отже, основний ігровий процес полягає в переміщенні шашок за годинниковою стрілкою до тих пір, поки всі вони не доберуться до будинку. Це означає, що білі мають пройти з пунктів 13–18 до 7–12, а чорним необхідно подолати відстань від 1–6 до 19–24.

У процесі гри важливо пам’ятати деякі моменти.

  • На кожному пункті може бути скільки завгодно шашок.
  • Тільки в крайніх випадках можна брати до уваги показання одного кубика. В іншому, навіть якщо це невигідно, потрібно виконувати повний хід.
  • Якщо на полі не залишилося допустимих комбінацій, гравець пропускає хід.
  • Суперник не повинен виготовляти з фігур заслін, через який опонент не зможе пробитися. Винятком є ​​ситуація, коли попереду цього заслону присутні фігури ворога . Як правило, допускається блок із шести шашок, але не з п’ятнадцяти
    .

Дубль, що дозволяє зняти дві шашки з голови, це лише три комбінації. Перша – дві шістки, друга – дві четвірки, і, нарешті, третя – дві трійки. Існує і маса інших тонкощів гри в Довгі нарди, а також ще й правила Коротких нард, але для того, хто незнайомий з грою, достатньо для початку розібратися в тому, що описано вище.

Відео інструкція

Рейтинг користувачів 5
з 5 (всього 2
голоси)

Особливу увагу любителів настільних ігор привертає гра в довгі нарди. Це давня східна гра, якою захоплювалися мудреці. Сьогодні вона доступна кожному. Правила гри в Довгі нарди настільки прості, що грають у них із задоволенням як професіонали віртуальних клубів, так і новачки. На нашому сайті можна грати і в короткі нарди, правила гри в короткі нарди дуже відрізняються.

Суть гри у довгі нарди

У грі беруть участь дві особи. Один грає світлими фішками, другий темними. Дошка для нард є дві рівнозначні половини, розмічені вузькими трикутниками (стрілами). Завдання кожного суперника – перегнати свої фішки через поле супротивника та повернути на свої початкові позиції – «Додому». Після чого першим прибрати всі фішки на борт дошки.

Ніколи неможливо передбачити, хто із двох учасників буде переможцем. Випадкове випадання значень кісток може кардинально змінювати позиції гравців на полі бою. Цим нарди та інтригуюче цікаві.

Онлайн версія довгих нард на нашому сайті не лише дозволяє грати з реальними суперниками, а й передбачає участь у турнірних змаганнях.

Як грати в довгі нарди?

В онлайн грі Довгі нарди правила:

  • комп’ютер роздає кожному учаснику п’ятнадцять фішок, які вони виставляють на своєму полі з лівого боку вздовж однієї стріли;
  • далі визначається першість ходу – кожен учасник підкидає кубик, у кого випадає більше значення балів, той починає гру;
  • ходом у нардах вважається пересування фішок по полю, що дорівнює випалу на двох кубиках числу балів;
  • рух шашок виконується проти годинникової стрілки;
  • в нардах можна ходити після скидання кісток або однією фішкою, або двома, наприклад, першу шашку переміщують на кількість позицій, яке вказує один кубик, другу – другий кубик, або продовжують пересувати першу фішку далі, прораховуючи кількість можливих пересувань, додаючи значення точок другого кубика до першого;
  • не можна пропускати ходи, якщо є можливість пересунути хоча б одну фішку;
  • якщо число, що випало на кубиках не дозволяє зробити хід (позиції зайняті фішками супротивника), то гравець пропускає хід;
  • зі старту (першої стріли) можна брати лише одну фішку, якщо є бажання ходити двома фішками – рухають одну зі старту, а друга вибирається з тих, які вже були пересунуті на інші позиції на початку гри;
  • якщо при викиданні кісток випадає дубль – кількість ходів подвоюється, тобто можна зробити однією фішкою чотири ходи згідно з значеннями одного кубика, або “поділити” ходи на будь-яку кількість фішок, наприклад, по одному ходу на чотири фішки;
  • якщо виходить ходити лише однією фішкою, то гравець пересуває шашку згідно з значеннями одного кубика, а кількість позицій, на які вказує другий кубик, згоряє;

Після того, як всі фішки повернулися додому, можна знімати їх на борт дошки. При цьому діють такі правила:

  • номери осередків вважаються праворуч наліво – крайня справа = 1, далі 2, 3, 4, 5 і 6. (наприклад, якщо у гравця випали кістки 6 і 4 – він знімає одну фішку з 4-ої (праворуч) комірки і одну з 6 -ой (праворуч)
  • якщо на осередку з номером викинутої кістки немає фішок – гравець повинен пересунути фішки за загальними правилами. Якщо пересунути їх він теж не може (немає таких варіантів) – він знімає на “борт” фішку з крайнього лівого осередку, на якому фішки є. Наприклад якщо викинули 3 і 4, але на 3-му осередку немає фішок – гравець повинен прибрати одну фішку з 4-го осередку на “борт”, а ще одну фішку з 4-го осередку пересунути на 3 осередки вправо, тобто. на першу праворуч комірку. Ще один приклад – якщо в “будинку” залишилися тільки фішки, розташовані на 1-му і 2-му осередках і на кістках випало 5 і 3 – знімаються фішки спочатку з 2-го осередку, потім з 1-го.
  • гра закінчується в той момент, коли один із двох учасників повністю прибрав свої фішки з осередків на дошці.

Пристрій дошки для гри в нарди, шашки та кістки

У довгі нарди, згідно з правилами гри, грають на дошці, що складається з 24 пунктів (лунок). Дошка умовно розділена на дві рівні частини спеціальним бортом (бар) з шістьма лунками для шашок на кожній короткій стороні.

Рис 1. Початкове розміщення шашок у настільній грі довгі нарди

За правилами гри в довгі нарди, кожен з гравців має по 15 шашок одного кольору. Спочатку всі білі шашки розставляються в лунці під №1 (див. рис.1), а білі шашки в лунці 13. Лунки 1 і 13 називаються відповідно голова чорних і голова білих. Мета гри в довгі нарди – раніше суперника привести всі шашки до свого дому та зняти їх з дошки раніше, ніж це зробить другий гравець. Будинком для чорних є пункти з номерами від 19 до 24 (див. мал.1), для білих будинків є лунки з номерами від 7 до 12.

Початок гри довгі нарди

Гру довгі нарди починають із послідовного викидання зар (кістей). Зари (кубики або кістки) кидають таким чином, щоб вони обидва впали в одній половині дошки і стійко лягли на грань. Якщо кубики розлетілися по обох половинах дошки, якщо хоча б один з них упав за межі дошки, або хоча б один став косо, притулившись до борту або шашки, то кидок повторюється.

Право першого ходу в довгих нардах розігрується так: гравці кидають по одній кістці, гравець, який викинув більшу кількість очок, і ходитиме першим. У разі рівності очок, що випали, проводиться повторна спроба. Якщо після закінчення першої партії грає друга, то її починає гравець, який переміг у першій партії.

На початку гри відбувається захоплення вигідних позицій. Оскільки з голови, за хід, можна зняти тільки одну шашку (за винятком першого ходу 3:3, 4:4 та 6:6), то потрібно використовувати кожен хід для цього.

Мета гри у довгі нарди

У грі довгі нарди гравець повинен пройти всіма шашками повне коло (проти годинникової стрілки), зайти ними до будинку та викинути їх раніше, ніж це зробить супротивник. Вдома для кожного гравця вважається остання чверть ігрового поля, що починається з клітини, що віддалена від голови на 18 клітинок.

Рух шашок у настільній грі довгі нарди

У настільній грі довгі нарди гравець кидає одночасно два кубики. Після кидка гравець пересуває будь-яку зі своїх шашок на число клітин, що дорівнює кількості одного з кубиків, а потім одну будь-яку шашку – на кількість клітин, що дорівнює кількості іншого кубика. Тобто, якщо на одному кубику випало “три”, а на іншому “п’ять”, то відповідно можна пересунути одну свою шашку на три клітини, а іншу – на п’ять клітин. І тут можна пересувати одну шашку на вісім клітин. Який хід першим робити, більше чи менше, що випало, не має значення. При цьому з голови можна брати лише одну шашку.

Перший кидок у настільній грі довгі нарди надає гравцям виняток із вищезгаданого правила. Якщо одна шашка, яку тільки можна зняти з голови, не проходить, то можна зняти другу. Таких кидків для гравця лише три: шість-шість, чотири-чотири, три-три. У цій ситуації, в настільній грі довгі нарди, зіграти однією шашкою повний хід немає можливості, тому що заважають шашки супротивника, що стоять на голові. Якщо випадає одне з таких поєднань, гравець може зняти з голови дві шашки.

У настільній грі довгі нарди не можна пересувати дві шашки на число клітин, вказане одним кубиком, та був на число клітин, вказане іншим кубиком. Тобто, якщо випало п’ять-чотири, не можна піти спочатку однією шашкою на два, потім іншою на три (тобто відіграти двома шашками п’ятірку) і потім так само відіграти четвірку. Якщо на обох зарах випадає однакова кількість очок (дубль, паш, гош, куш), тоді кількість очок подвоюється, тобто гравець грає так, ніби кинув 4 зорі і може зробити 4 ходи на число осередків, що випали на одному кубику.

У настільній грі довгі нарди на одне поле дозволяється ставити довільну кількість шашок. На клітку, зайняту шашкою противника, ставити шашку не можна. Якщо шашка потрапляє на зайняту клітку, про неї кажуть, що вона не йде. Якщо шашки супротивника займають шість клітин перед якою-небудь шашкою, вона виявляється замкненою. У настільній грі довгі нарди не заборонено будувати блоки з 6 шашок, проте всі п’ятнадцять шашок супротивника замкнути не можна. Зустрічається варіант правил: Ви маєте право побудувати загороду з шести шашок лише в тому випадку, якщо хоча б одна шашка супротивника зайшла до будинку.

пробігом”, тому що він робиться під час ходу гравця і не створює перешкод своєму опоненту

У настільній грі довгі нарди якщо гравець не може зробити жодного ходу на кількість очок, що викинув на зарах (шашки “не йдуть”), то окуляри гравця пропадають, а шашки не рухаються взагалі. Якщо гравець має можливість зробити повний хід, він не має права його скоротити, навіть якщо це в його інтересах. Тобто якщо гравцеві вигідніше зробити “три”, а випало “шість” і є можливість піти “шість”, то слід ходити “шість”. У довгих нардах якщо випав такий камінь, який дозволяє гравцеві зробити лише один хід, причому будь-який із двох, то гравець має обрати більший. Найменші окуляри пропадають. Примітка: терміном “камінь” у нардах може називатися гральний кубик, а також комбінація очок, що випала на двох зарах. Наприклад, камінь “чотири-три”.

Викидання шашок у настільній грі довгі нарди

Рис 3. Чорним випало 4:2. Вони викидають дві шашки

У настільній грі довгі нарди термін викидати шашки означає робити такі ходи, щоб шашка опинялася за межами дошки. Умовно, поради викиду шашок можна розбити на 3 частини: захоплення позицій у четвертій чверті, правильне введення шашок у зону викиду та власне викид шашок. Гравець може почати викидати шашки лише тоді, коли всі його шашки прийшли до будинку. У процесі виведення шашок з дому гравець має право використовувати окуляри, які випали на зарах, на власний розсуд: він може зіграти шашкою в будинку або її викинути. Викидати шашки можна тільки з полів, відповідних очей, що випали на зарах. Наприклад, якщо випало 6:3, гравець може вивести з дошки одну шашку з 6-го поля та одну шашку з 3-го поля. У настільній грі довгі нарди у процесі виведення шашок зі свого будинку дозволяється виводити шашки з полів нижчого розряду, якщо у полях вищого розряду шашок немає. Наприклад, якщо на зарах випало 6:5, а на полях 6 і 5 немає шашок, то гравець може вивести з дому дві шашки з наступного по порядку четвертого поля, якщо і там немає шашок, то з третього, якщо і там немає – з другого тощо.

Результати у настільній грі довгі нарди

Нічої у грі довгі нарди не буває. Якщо один гравець викинув усі свої шашки, другий вважається таким, що програв, навіть якщо наступним кидком може теж викинути всі свої шашки. Партія у довгі нарди закінчується.

Побудова та злом “огорож”

Паркан – це збудовані поспіль шашки одного з гравців. Якщо Вам вдалося побудувати паркан із 6 і більше фішок, то це вже глухий паркан, тому що перестрибнути його неможливо.

Дефіцит ходів

У будь-який момент гри нам доступна різна кількість ходів на кожну з 6 цифр зара. Бувають моменти коли при дублі 6:6 нам доступно, допустимо всього два ходи а не чотири (наприклад, під час першого ходу), і відбувається втрата ходів. Ефективне використання “дефіциту ходів” своїх та суперника – одне з найважчих у довгих нардах і є ознакою найвищої майстерності.

Пристрій дошки для гри в нарди, шашки та кістки

У довгі нарди, згідно з правилами гри, грають на дошці, що складається з 24 пунктів (лунок). Дошка умовно розділена на дві рівні частини спеціальним бортом (бар) з шістьма лунками для шашок на кожній короткій стороні.

Рис 1. Початкове розміщення шашок у настільній грі довгі нарди

За правилами гри в довгі нарди, кожен з гравців має по 15 шашок одного кольору. Спочатку всі чорні шашки розставляються в лунці під №1 (див. рис.1), а білі шашки в лунці 13. Лунки 1 і 13 називаються відповідно голова чорних і голова білих. Мета гри в довгі нарди – раніше суперника привести всі шашки до свого дому та зняти їх з дошки раніше, ніж це зробить другий гравець. Будинком для чорних є пункти з номерами від 19 до 24 (див. мал.1), для білих будинків є лунки з номерами від 7 до 12.

Початок гри довгі нарди

Гру довгі нарди починають із послідовного викидання кісток. Кубики або кістки кидають таким чином, щоб вони обидва впали в одній половині дошки і стійко лягли на грань. Якщо кубики розлетілися по обох половинах дошки, якщо хоча б один з них упав за межі дошки, або хоча б один став косо, притулившись до борту або шашки, то кидок повторюється.

Право першого ходу в довгих нардах розігрується так: гравці кидають по одній кістці, гравець, який викинув більшу кількість очок, і ходитиме першим. У разі рівності очок, що випали, проводиться повторна спроба. Якщо після закінчення першої партії грає друга, то її починає гравець, який переміг у першій партії.

На початку гри відбувається захоплення вигідних позицій. З голови, за хід, можна зняти лише одну шашку
(за винятком першого ходу 3:3, 4:4 та 6:6). Для захоплення вигідних позицій, що забезпечують собі майбутні ходи, краще використовувати кожен хід. У разі випадання під час першого ходу комбінацій 3:3, 4:4 та 6:6 з голови треба знімати дві шашки, т.к. однією весь хід зробити не вийде – заважатиме голова супротивника.

Мета гри у довгі нарди

У грі довгі нарди гравець повинен пройти всіма шашками повне коло (проти годинникової стрілки), зайти ними до будинку та викинути їх раніше, ніж це зробить супротивник. Вдома для кожного гравця вважається остання чверть ігрового поля, що починається з клітини, що віддалена від голови на 18 клітинок.

Рух шашок у настільній грі довгі нарди

У настільній грі довгі нарди гравець кидає одночасно два кубики. Після кидка гравець пересуває будь-яку зі своїх шашок на число клітин, що дорівнює кількості одного з кубиків, а потім одну будь-яку шашку – на кількість клітин, що дорівнює кількості іншого кубика. Тобто, якщо на одному кубику випало “три”, а на іншому “п’ять”, то відповідно можна пересунути одну свою шашку на три клітини, а іншу – на п’ять клітин. І тут можна пересувати одну шашку на вісім клітин. Який хід першим робити, більше чи менше, що випало, не має значення. При цьому з голови можна брати лише одну шашку.

Перший кидок у настільній грі довгі нарди надає гравцям виняток із вищезгаданого правила. Якщо одна шашка, яку тільки можна зняти з голови, не проходить, то можна зняти другу. Таких кидків для гравця лише три: шість-шість, чотири-чотири, три-три. У цій ситуації, в настільній грі довгі нарди, зіграти однією шашкою повний хід немає можливості, тому що заважають шашки супротивника, що стоять на голові. Якщо випадає одне з таких поєднань, гравець може зняти з голови дві шашки.

У настільній грі довгі нарди не можна пересувати дві шашки на число клітин, вказане одним кубиком, та був на число клітин, вказане іншим кубиком. Тобто, якщо випало п’ять-чотири, не можна піти спочатку однією шашкою на два, потім іншою на три (тобто відіграти двома шашками п’ятірку) і потім так само відіграти четвірку. Якщо обох кубиках випадає однакову кількість очок (дубль, куш), тоді кількість очок подвоюється, тобто. гравець грає так, ніби кинув 4 кістки і може зробити 4 ходи на число осередків, що випали на одному кубику.

У настільній грі довгі нарди на одне поле дозволяється ставити довільну кількість шашок. На клітку, зайняту шашкою противника, ставити шашку не можна. Якщо шашка потрапляє на зайняту клітку, про неї кажуть, що вона не йде. Якщо шашки супротивника займають шість клітин перед якою-небудь шашкою, вона виявляється замкненою. У настільній грі довгі нарди не заборонено будувати блоки з 6 шашок, проте всі п’ятнадцять шашок супротивника замкнути не можна. Зустрічається варіант правил: Ви маєте право побудувати загороду з шести шашок лише в тому випадку, якщо хоча б одна шашка супротивника зайшла до будинку.

Рис 2. У довгих нардах вважається помилкою хід “пробігом”, т.к. він робиться під час ходу гравця і не створює перешкод своєму опонентові

У настільній грі довгі нарди якщо гравець не може зробити жодного ходу на ту кількість очок, що викинув на кубиках (шашки “не йдуть”), то окуляри гравця пропадають, а шашки не рухаються взагалі. Якщо гравець має можливість зробити повний хід, він не має права його скоротити, навіть якщо це в його інтересах. Тобто якщо гравцеві вигідніше зробити “три”, а випало “шість” і є можливість піти “шість”, то слід ходити “шість”. У довгих нардах якщо випав такий камінь, який дозволяє гравцеві зробити лише один хід, причому будь-який із двох, то гравець має обрати більший. Найменші окуляри пропадають. Примітка: терміном “камінь” у нардах може називатися гральний кубик, а також комбінація очок, що випала на двох кубиках. Наприклад, камінь “чотири-три”.

Викидання шашок у настільній грі довгі нарди

Рис 3. Чорним випало 4:2. Вони викидають дві шашки

У настільній грі довгі нарди термін викидати шашки означає робити такі ходи, щоб шашка опинялася за межами дошки. Умовно, поради викиду шашок можна розбити на 3 частини: захоплення позицій у четвертій чверті, правильне введення шашок у зону викиду та власне викид шашок. Гравець може почати викидати шашки лише тоді, коли всі його шашки прийшли до будинку. У процесі виведення шашок з дому гравець має право використовувати окуляри, які випали на кубиках, на власний розсуд: він може зіграти шашкою в будинку або її викинути. Викидати шашки можна тільки з полів, відповідних очей, що випали на кубиках. Наприклад, якщо випало 6:3, гравець може вивести з дошки одну шашку з 6-го поля та одну шашку з 3-го поля. У настільній грі довгі нарди у процесі виведення шашок зі свого будинку дозволяється виводити шашки з полів нижчого розряду, якщо у полях вищого розряду шашок немає. Наприклад, якщо на кістках випало 6:5, а на полях 6 і 5 немає шашок, то гравець може вивести з дому дві шашки з наступного по порядку четвертого поля, якщо і там немає шашок, то з третього, якщо і там немає – з другого тощо.

Результати у настільній грі довгі нарди

Нічої у грі довгі нарди не буває. Якщо один гравець викинув усі свої шашки, другий вважається таким, що програв, навіть якщо наступним кидком може теж викинути всі свої шашки. Партія у довгі нарди закінчується.

Побудова та злом “огорож”

Паркан – це збудовані поспіль шашки одного з гравців. Якщо Вам вдалося побудувати паркан із 6 і більше фішок, то це вже глухий паркан, тому що перестрибнути його неможливо.

Дефіцит ходів

У будь-який момент гри нам доступна різна кількість ходів на кожну з 6 цифр кубика. Бувають моменти коли при дублі 6:6 нам доступно, допустимо всього два ходи а не чотири (наприклад, під час першого ходу), і відбувається втрата ходів. Ефективне використання “дефіциту ходів” своїх та суперника – одне з найважчих у довгих нардах і є ознакою найвищої майстерності.

Коли на вулиці погана погода та запланована прогулянка скасовується, або ви хочете чимось розважити гостей, спробуйте запропонувати їм надзвичайну старовинну східну гру – нарди. Вона сприяє розвитку пам’яті та чудового навіть у дітей. При цьому освоїти правила гри в нарди для новачків не важко. Мета цієї настільної розваги полягає в тому, що ви викидаєте кістки, і в залежності від цифр, що випали, пересуваєте свої шашки, якими необхідно пройти повне коло по дошці, привести їх у свій «будинок» або «хату» і прибрати їх з дошки раніше, ніж це вдасться супернику. Відомо два різновиди гри – короткі та довгі нарди.

Особливості гри в короткі нарди

Правила гри в короткі нарди з малюнком допоможуть вам наочно уявити, що потрібно робити. Вам знадобиться дошка з 24 осередками, названих пунктами. Ці пункти поділяють на 4 групи, що включають кожна по 6 осередків та іменовані «двір», «дім», «двір супротивника», «дім противника». Між будинком та двором знаходиться планка «бар», що виступає над дошкою.

Відповідно до правил гри в короткі нарди для початківців, вам слід пронумерувати пункти для кожного з гравців окремо, розпочавши його «вдома». Найвіддаленішому від вас пункту присвоюється номер 24, він є номером 1 для противника. Кожному гравцеві знадобиться по 15 шашок, які розміщують так: 5 шашок у шостому пункті, 3 шашки у восьмому пункті, 5 шашок у 13 пункті та 2 шашки у пункті 24.

Ваша мета – пересунути всі шашки в позиції свого «будинку» та прибрати їх із дошки, щоб виграти.

Правила гри в нарди свідчать, що кожен із гравців викидає одну кістку, щоб встановити черговість ходу. Той, у кого виявилося більше, переміщає свої шашки на відповідну кількість пунктів. Потім гра будується так:

Нюанси гри у довгі нарди

Розібратися в правилах гри в нарди з картинками для початківців буде неважко. Вони виглядають так:

Якщо у вас виникають питання, варто вдатися до наступної літератури:

  1. Ахундов Н. Ф. «Довідник з довгих нардів: Теорія та практика гри» (2012).
  2. Шехов В. Г. “Нарди: від новачка до чемпіона” (2009).
  3. Чеботарьов Р. «Довгі нарди» (2010).
  4. Ахундов Н. Ф. «Школа гри у довгі нарди» (2009).
  5. Магріль П. “Нарди” (2006).
  6. Клей Р. «Нарди. Стратегія перемоги» (2010).
  7. Фадєєв І. «Нарди – гра тисячоліть» (2009).

Якщо вас захопила ця гра, пропонуємо також ознайомитися з правилами гри