Як Обломов ставиться до навчання

| | 0 Comments| 17:24
Categories:

Зміст:

Батькам школярів: 20 запитань та відповідей про дистанційне навчання

Другий семестр навчального року в більшості закладів освіти розпочався з дистанційного навчання – з 8 по 24 січня включно усі заклади освіти забезпечують освітній процес із використанням технологій дистанційного навчання, окрім тих, які наразі на канікулах, а також дитсадків та спеціальних закладів загальної середньої освіти, які продовжують працювати у звичайному режимі з дотриманням протиепідемічних правил.

І хоч дистанційне навчання – вже ні для кого не новина, за результатами аналізу звернень до освітнього омбудсмена та моніторингу соціальних мереж ми зібрали чимало запитань, які виникли у батьків, та спробували відповісти на них, використовуючи матеріали із звернень до Служби освітнього омбудсмена, а також із відкритих джерел: сайту МОН, Департамента освіти і науки міста Києва, батьківських груп у соціальних мережах тощо.

Тому підготували для батьків відповіді на найпоширеніші з них:

  1. Як має бути організовано дистанційне навчання?
  2. Що таке асинхронний і синхронний режим навчання?
  3. Чи повинен вчитель проводити онлайн-уроки?
  4. Якою має бути тривалість онлайн-уроків?
  5. На яких платформах (сервісах) має організовуватися дистанційне навчання?
  6. Вчитель та/або директор школи відмовляє у проведенні онлайн навчання, мотивуючи це тим, що у вчителів старі телефони та комп’ютери або вони взагалі відсутні. Що робити?
  7. Що робити, якщо відсутні онлайн уроки?
  8. Як будуть оцінювати учнів під час дистанційного навчання?
  9. Як отримати інформацію про успішність учня під час дистанційного навчання?
  10. Чи правомірно, що вчителі дають завдання у вайбері, діти його виконують, вчитель перевіряє і зідзвонюється з тими, хто виконав погано?
  11. Вчитель не виходить на зв’язок, дистанційне навчання не проводиться. Що робити?
  12. Скільки може тривати онлайн навчання перед комп’ютером (ноутбуком) чи телефоном дітей різного віку? Чи повинна бути перерва під час дистанційного навчання?
  13. Яка специфіка дистанційного навчання дітей з особливими освітніми потребами?
  14. У сім’ї відсутній ноутбук (сучасний телефон) та/або швидкісний інтернет. Як має здійснюватися дистанційне навчання?
  15. Як перевести дитину на дистанційне навчання не лише під час локдауну, а на весь навчальний рік?
  16. Вчитель не володіє сучасними технологіями і через це не проводить дистанційне навчання. Що робити?
  17. Під час дистанційного навчання вчитель спілкується російською мовою, хоча мова навчання в нашій школі (класі) українська. Що робити?
  18. Чи можна учню записувати онлайн урок із вчителькою? Чи можна просити у вчительки записувати онлайн уроки й надавати до них доступ батькам, бо дитина одна вдома і не може сама увімкнути та налаштувати ноутбук?
  19. Чим дистанційне навчання відрізняється від сімейного навчання та екстернату?
  20. Дитині важко навчатися дистанційно, не сприймає інформацію, губиться увага. Що робити?

1. Як має бути організовано дистанційне навчання?

Заклади освіти були завчасно попереджені про введення локдауну, і, зважаючи на попередній досвід, мали підготуватися до дистанційного навчання.

Що мав зробити заклад освіти в межах організації дистанційного навчання:

  • визначити форми організації освітнього процесу під час дистанційного навчання (навчальні заняття, консультації, вебінари, онлайн форуми, віртуальні екскурсії тощо);
  • обрати та схвалити конкретні електронні освітні платформи, онлайн сервіси та інструменти, за допомогою яких організовується освітній процес під час дистанційного навчання.

Водночас педагогічні працівники обирають форми, методи і засоби дистанційного навчання, визначають, у синхронному чи асинхронному режимі проводити конкретне навчальне заняття.

Зверніть увагу, що не менше 30% навчального часу, передбаченого освітньою програмою закладу освіти, організовується в синхронному режимі – під час якого вчитель та учні одночасно взаємодіють та комунікують між собою в електронному освітньому середовищі (зазвичай онлайн уроки). А 70% навчального часу здійснюється взаємодія в асинхронному режимі, тобто із затримкою у часі, застосовуючи при цьому інтерактивні освітні платформи, електронну пошту, форуми, соціальні мережі тощо.

Під час дистанційного навчання має забезпечуватися регулярна взаємодія вчителя з учнями та батьками.

Під час дистанційного навчання батьки повинні сприяти виконанню дитиною освітньої та навчальних програм, досягненню передбачених ними результатів навчання, реалізації індивідуальної освітньої траєкторії, дбати про фізичне та психічне здоров’я дітей, формувати у них навички здорового способу життя, а також сприяти дотриманню учнями академічної доброчесності.

Докладніше про організацію дистанційного навчання:

2. Що таке асинхронний і синхронний режим навчання?

Асинхронний режим – це коли взаємодія між суб’єктами дистанційного навчання здійснюється із затримкою в часі. При чому застосовуються інтерактивні освітні платформи, електронна пошта, форуми, соціальні мережі тощо.

Для організації навчання в асинхронному режимі вчитель надає учням для опрацювання різноманітні навчальні матеріали (відео та аудіо, презентації, віртуальні музеї та бібліотеки тощо) та завдання для перевірки і оцінювання знань. Учні вивчають та виконують завдання у зручний для себе час, у власному темпі та комунікують із вчителем різними способами.

Синхронний режим – це взаємодія між суб’єктами дистанційного навчання, під час якої учасники одночасно перебувають в електронному освітньому середовищі або спілкуються за допомогою засобів аудіо-, відеоконференції. Інакше кажучи, це безпосередня взаємодія вчителя та учнів у режимі реального часу під час відеозв’язку – “прямий ефір”. Учні бачать і чують свого педагога й можуть одразу поставити запитання, коли щось незрозуміло. Зазвичай – це онлайн уроки. Нагадуємо, що не менше 30% навчального часу організовується в синхронному режимі.

3. Чи повинен вчитель проводити онлайн-уроки?

Так, це обов’язок вчителя. Дистанційне навчання запроваджується наказом по закладу освіти, де мають бути визначені його складові саме у цьому закладі освіти та передбачені як синхронний, так і асинхронний режим проведення занять.

У синхронному режимі організовується не менше 30% навчального часу, передбаченого освітньою програмою закладу, решта навчального часу організовується в асинхронному режимі (абзац 2, частина 7, розділ І Положення ).

МОН рекомендує використовувати змішаний підхід, який може допомогти вчителю об’єднати переваги синхронного та асинхронного режимів, навчання в режимах онлайн та офлайн. У результаті, з одного боку, учні зможуть дотримуватися більш-менш звичного для них розкладу, а з іншого — не будуть перевантажені онлайн-присутністю.

4. Якою має бути тривалість онлайн-уроків?

Досвід весняного карантину та тих шкіл, де дистанційне навчання запроваджувалося восени минулого року, показав (і це враховано у Методичних рекомендаціях МОН), що викладання навчального матеріалу під час суцільного відео уроку тривалістю 35-40 хвилин є неефективним, адже учень втомлюється і перестає сприймати інформацію. Саме тому тривалість онлайн-уроку має бути не більшою, ніж звичайний очний урок.

Існують певні вимоги, скільки часу діти різного віку можуть безперервно працювати з технічними засобами під час уроку, щоб не завдавати шкоди здоров’ю. Ці вимоги сформульовані, зокрема, у новому Санітарному регламенті:

  • для учнів 1 класів — не більше 10 хвилин;
  • для учнів 2 — 4 класів — не більше 15 хвилин;
  • для учнів 5 — 7 класів — не більше 20 хвилин;
  • для учнів 8 — 9 класів — 20 — 25 хвилин.

При здвоєних навчальних заняттях для учнів 10 — 11(12) класів — не більше 25 — 30 хвилин на першому навчальному занятті та не більше 15 — 20 хвилин на другому навчальному занятті.

Також під час онлайн уроку, коли діти нерухомо сидять біля екрана, вчитель має не забувати про чергування розумової активності з фізичною, пропонуючи учням руханки та ігри, проводячи гімнастику для очей. Як це зробити, можна подивитися, наприклад, в Методичних рекомендаціях за цим посиланням .

У додатку 3 регламенту можна ознайомитися з переліком вправ для профілактики зорової та статичної втоми .

5. На яких платформах (сервісах) має організовуватися дистанційне навчання?

Електронні освітні платформи, онлайн сервіси та інструменти, за допомогою яких організовується освітній процес під час дистанційного навчання, обирає та схвалює педагогічна рада закладу освіти (частина 5, розділ І Положення ). Рекомендуємо педагогам обирати для дистанційного навчання одну або дві освітні платформи. Це полегшить учням, вчителям та батькам організацію навчання та користування відповідними електронними ресурсами.

Також ми вже неодноразово акцентували увагу на корисності та зручності G Suite for Education (це Google Classroom, Google Meet та набір інших інструментів) — безкоштовного пакету хмарного програмного забезпечення та цифрових інструментів від компанії Google для організації дистанційного навчання. Нагадуємо, що про те, як закладу освіти отримати G Suite for Education, можна прочитати тут .

А з детальним описом того, як саме використовувати цю освітню платформу, можна дізнатися з онлайн-курсу, який за ініціативи освітнього омбудсмена та підтримки Google-Україна реалізувала Академія цифрового розвитку .

6. Вчитель та/або директор школи відмовляє у проведенні онлайн навчання, мотивуючи це тим, що у вчителів старі телефони та комп’ютери або вони взагалі відсутні. Що робити?

Зверніться письмово до директора школи і нагадайте, що засновник закладу освіти, відповідно до Положення, має організувати системо-технічне забезпечення дистанційного навчання в закладі освіти (пункт 2, розділ ІV Положення ), а керівник закладу у межах його повноважень може приймати рішення про надання педагогічним працівникам персональних комп’ютерів у тимчасове користування (пункт 12 розділу І Положення ).

Таке рішення може прийматися, якщо карантин або інші надзвичайні обставини унеможливлюють відвідування закладу освіти і педагогічний працівник не може використовувати для організації дистанційного навчання системотехнічне забезпечення закладу освіти і водночас у нього відсутня власна комп’ютерна техніка (лист МОН від 02.11.2020 № 1/9-609 Щодо організації дистанційного навчання ).

А якщо вчитель та директор не реагують на ваші прохання та заяви – зверніться до відповідного управління освіти. Також пропонуємо звернутися до освітнього омбудсмена.

7. Що робити, якщо відсутні онлайн уроки?

Перший крок – це поговорити із класним керівником або вчителем, щоб з’ясувати причини, чому не проводяться онлайн уроки. Якщо через те, що у вчителя немає комп’ютерної техніки чи інтернету, просимо ознайомитися з попереднім роз’ясненням (запитання та відповідь №6). Якщо вчитель відмовляється від комунікації, не пояснює причину, і ситуація з проведенням онлайн уроків після розмови не змінилася – зверніться до керівника закладу освіти. А якщо директор не відреагував на ваші прохання та заяви – зверніться до відповідного управління (департаменту, відділу) освіти.

8. Як будуть оцінювати учнів під час дистанційного навчання?

Оцінювання результатів навчання учнів може здійснюватися очно або дистанційно, в синхронному або асинхронному режимі з використанням інформаційно-комунікаційних технологій, зокрема, відеоконференцзв’язку та має здійснюватися з дотриманням вимог академічної доброчесності (абзаци 2-3, частина 8 розділу І Положення , лист МОН від 02.11.2020 № 1/9-609 Щодо організації дистанційного навчання ). Результати оцінювання фіксуються у класних журналах (електронних або друкованих).

Формувальне, поточне та підсумкове оцінювання результатів навчання, вибір форм, змісту та способу оцінювання здійснюють педагогічні працівники закладу освіти. Заклад освіти має право визначити власні підходи до контролю та оцінювання результатів навчання учнів, а також визначити терміни проведення та оцінювання підсумкових контрольних робіт для учнів, які не мали технічної змоги пройти онлайн-навчання та оцінювання (Методичні рекомендації МОН щодо організації дистанційного навчання ).

Також заклади освіти можуть використовувати окремі, актуальні наразі, рекомендації щодо організації оцінювання в умовах дистанційного навчання, надані листом МОН від 16.04.2020 №1/9-213 «Щодо проведення підсумкового оцінювання та організованого завершення 2019-2020 навчального року».

9. Як отримати інформацію про успішність учня під час дистанційного навчання?

Перш за все батькам варто поговорити зі своєю дитиною. Запитайте, чи перевіряє та виставляє вчитель оцінки за виконані роботи. Якщо вчитель використовує для дистанційного навчання освітні платформи, приміром, Google Classroom, він може виставляти там оцінки за всі надіслані роботи. Попросіть дитину зайти на Google Classroom і показати, які оцінки та коментарі залишав педагог. Якщо вчитель проводить дистанційне навчання іншими способами – зверніться до класного керівника із проханням повідомити оцінки дитини.

Якщо у закладі освіти використовується електронний журнал та щоденник, в них виставляються оцінки. Доступ до електронного щоденника повинні мати як учні, так і батьки.

Заклад освіти може підключитися до Державного безкоштовного електронного щоденника та журналу за посиланням .

10. Чи правомірно, що вчителі дають завдання у вайбері, діти його виконують, вчитель перевіряє і зідзвонюється з тими, хто виконав погано?

Це не зовсім правомірно. Адже не менше 30% навчального часу має організовуватися у синхронному режимі. Тобто вчитель обов’язково має проводити онлайн-уроки, безпосередньо взаємодіяти з учнями. Надсилання завдань у вайбер та їхня перевірка – це лише один невеликий елемент асинхронного режиму дистанційного навчання. Вчитель має не просто давати учневі завдання і перевіряти їх, а й пояснювати навчальний матеріал, ділитися корисними навчальними матеріалами для кращого засвоєння учнями теми уроку. Також педагог має приділяти свою увагу не тільки тим учням, які виконують завдання погано, а всім учням без винятку. Адже учні, які виконали завдання успішно, також потребують уваги вчителя, його похвали. Відсутність комунікації демотивує учнів.

11. Вчитель не виходить на зв’язок, дистанційне навчання не проводиться. Що робити?

Якщо дистанційне навчання з певного предмету не проводиться – зверніться до класного керівника, щоб з’ясувати причини. Якщо вони викликані відсутністю комп’ютерної техніки чи інтернету, просимо ознайомитися з попереднім роз’ясненням (запитання та відповідь №6). Якщо вчитель продовжує не виходити на зв’язок і не пояснює причину – зверніться із заявою до керівника закладу освіти. Якщо сам керівник закладу не реагує на ваше звернення – зверніться до місцевого управління/департаменту освіти.

12. Скільки може тривати онлайн навчання перед комп’ютером (ноутбуком) чи телефоном дітей різного віку? Чи повинна бути перерва під час дистанційного навчання?

Звичайно, що перерва має бути. Якщо вчитель проводить онлайн урок, він має чергувати види навчальної діяльності, організовуючи під час уроку гімнастику для очей та для профілактики статичної втоми. Новий Санітарний регламент визначає наступні вимоги, скільки часу діти різного віку можуть безперервно працювати з технічними засобами під час уроку:

  • для учнів 1 класів — не більше 10 хвилин;
  • для учнів 2 — 4 класів — не більше 15 хвилин;
  • для учнів 5 — 7 класів — не більше 20 хвилин;
  • для учнів 8 — 9 класів — 20 — 25 хвилин.

При здвоєних навчальних заняттях для учнів 10 — 11(12) класів — не більше 25 — 30 хвилин на першому навчальному занятті та не більше 15 — 20 хвилин на другому навчальному занятті.

Також, коли вчитель планує навантаження кожного уроку, він має враховувати, що самостійно учень опрацьовує матеріал довше, аніж якби він слухав пояснення вчителя. Тому важливо, щоб вчитель оптимізував тематичне планування, вилучав несуттєві фрагменти, комбінував матеріал кількох тем в одну (Методичні рекомендації МОН щодо організації дистанційного навчання ).

Опрацьовуючи навчальний матеріал та виконуючи завдання в асинхронному режимі, учні під час роботи з технічними засобами та навчання в цілому в будь-якому разі обов’язково мають робити перерви та вправи для профілактики зорової й статичної втоми. Ці вправи наводяться у додатку 3 Санітарного регламенту . Тут важливу роль вже відіграє саморегуляція учнів та батьківський контроль.

13. Яка специфіка дистанційного навчання дітей з особливими освітніми потребами?

Під час дистанційного навчання учнів із особливими освітніми потребами враховується індивідуальна програма розвитку. Залежно від особливих потреб може передбачатися залучення допоміжних технологій дистанційного навчання (озвучування даних з екрану, голосове введення тексту, субтитри, клавіатури зі спеціальними можливостями тощо) з урахуванням індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів дитини.

Освітній процес під час дистанційного навчання осіб з особливими освітніми потребами забезпечується за участі асистента вчителя та/або асистента учня, проводяться додаткові психолого-педагогічні і корекційно-розвиткові заняття з урахуванням індивідуальної програми розвитку (частина 10, розділ І Положення ).

Якщо учні з особливими освітніми потребами через стан здоров’я, відсутність або обмежений доступ до Інтернету, технічних засобів навчання не можуть взяти участь у синхронному режимі – використовувати доступні засоби комунікації: телефонний, поштовий зв’язок тощо (лист МОН від 02.11.2020 № 1/9-609 Щодо організації дистанційного навчання ).

Якщо під час надзвичайних обставин для осіб з особливими освітніми потребами, зважаючи на порушення або інші особливості їх розвитку, не може бути проведене оцінювання результатів навчання з використанням технологій дистанційного навчання, таке оцінювання може здійснюватися очно після завершення/послаблення карантинних обмежень (у межах навчального року або до початку нового навчального року) (абзац 4, частина 4 розділ ІІІ Положення ).

14. У сім’ї відсутній ноутбук (сучасний телефон) та/або швидкісний інтернет. Як має здійснюватися дистанційне навчання?

Для учнів, які не можуть взяти участь у синхронному режимі взаємодії з поважних причин (стан здоров’я, відсутність доступу або обмежений доступ до мережі Інтернет та/або технічних засобів навчання, зокрема дітей із сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах, багатодітних, малозабезпечених сімей тощо), заклад освіти забезпечує використання інших засобів комунікації, доступних для учнів (телефонний, поштовий зв’язок тощо) (частина 7, розділ І Положення ).

Департамент освіти і науки Києва видав Рекомендації, в яких пропонує наступні способи вирішення проблеми для шкіл. Відповідно до цих рекомендацій, адміністрація закладів освіти:

  • спільно зі Службою у справах дітей та сім’ї опрацьовує інформацію про дітей, які навесні 2020 року не були охоплені дистанційним навчанням, та розробляє заходи щодо залучення таких учнів до навчання з використанням дистанційних технологій у період обмежувальних протиепідемічних заходів з 08 до 25 січня 2021 року;
  • визначає дітей із соціально незахищених, багатодітних сімей та інших, які не мають технічних можливостей для занять з використанням технологій дистанційного навчання вдома, та забезпечує таким учням організацію дистанційного навчання в період обмежувальних протиепідемічних заходів з 08 до 25 січня 2021 року у шкільних кабінетах за графіком із дотриманням санітарних норм, передбачених Регламентом та постановою Головного державного санітарного лікаря України від 22 серпня 2020 року №50 .

15. Як перевести дитину на дистанційне навчання не лише під час локдауну, а на весь навчальний рік?

Дистанційна форма здобуття освіти залишається добровільною, тобто винятково за бажанням учнів та їхніх батьків, і таку можливість має будь-який учень для реалізації індивідуальної освітньої траєкторії .

Для того, щоб перевести дитину на дистанційну форму здобуття освіти, один із батьків має подати заяву керівнику закладу освіти до закладу освіти, який надає освітні послуги саме за дистанційною формою здобуття освіти. Оскільки не в усіх закладах можна здобувати освіту за дистанційною формою, дізнатися про ці заклади освіти можна у відповідному управлінні (департаменті) освіти.

Якщо є обставини, що об’єктивно унеможливлюють особисте подання заяви, можна подавати скановану копію або фотокопію заяви будь-якими засобами зв’язку (факсом, електронною поштою тощо). У заяві має бути інформація про те, чи є в учня умови для дистанційного навчання в синхронному та асинхронному режимах, зокрема, доступ до мережі Інтернет, персональний комп’ютер (із можливістю використання засобів аудіо-, відеоконференцзв’язку).

Зарахування (переведення) на дистанційну форму здобуття освіти здійснюється за наказом керівника закладу освіти, як правило, до початку навчального року або семестру (триместру) навчання (частина 4 розділу 2 Положення ).

16. Вчитель не володіє сучасними технологіями і через це не проводить дистанційне навчання. Що робити?

У нових умовах, які виникли через пандемію і трансформували освіту, володіння цифровими навичками, уміння користуватися технологіями дистанційного навчання – це вже вимога, необхідність.

Педагогічний працівник зобов’язаний опановувати цифрові компетенції, бо це вимога часу. Вчителю постійно треба шукати можливості для навчання (курси, вебінари, посібники у різних форматах тощо). Наразі можливостей розвивати свої цифрові навички чимало. Керівник закладу освіти має цьому посприяти. Тому зверніться до класного керівника та директора закладу освіти і поясніть ситуацію. Хоча вчитель вже давно мав розпочати навчання з опанування технологій. А поки конкретний педагог навчається, адміністрація закладу має запропонувати альтернативні варіанти проведення дистанційного навчання.

17. Під час дистанційного навчання вчитель спілкується російською мовою, хоча мова навчання в нашій школі (класі) українська. Що робити?

Звернутися до класного керівника і повідомити про це. Якщо звернення було безрезультатним – звернутися до керівника закладу освіти. Адже педагог, який проводить дистанційне навчання російською, грубо порушує вимоги статті 7 Закону України “Про освіту”, яка чітко визначає, що мовою освітнього процесу є державна мова. Так само, варто враховувати, що 16 січня 2021 року набуває чинності норма статті 30 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної», відповідно до якої, державна мова обов’язкова до використання. Якщо на шкільному рівні розв’язати проблему не вдалося – звертайтеся до місцевого управління/департаменту освіти. Також із цим питанням ви можете звернутися до освітнього чи/та мовного омбудсменів.

18. Чи можна учню записувати онлайн урок із вчителькою? Чи можна просити у вчительки записувати онлайн уроки й надавати до них доступ батькам, бо дитина одна вдома і не може сама увімкнути та налаштувати ноутбук?

Асинхронний режим навчання передбачає, що вчитель може записати онлайн урок та надавати його учням для опрацювання. Якщо учень бажає записати онлайн урок, він має попередити про це вчителя.

Варто знати і суворо дотримуватися вимог закону про те, що не допускається збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини ( стаття 32 Конституції України). Запис уроку є певним збиранням інформації про особу. Але якщо під час онлайн уроку здійснюються протиправні дії особою, яка обіймає посаду, пов’язану з виконанням функцій держави або органів місцевого самоврядування, посадових або службових повноважень, запис допускається без їх дозволу за умови, що зйомки спрямовані на захист прав людини.

Відповідно до статті 307 Цивільного кодексу України , фізична особа може бути знята на фото-, кіно-, теле- чи відеоплівку лише за її згодою. Згода особи на знімання її на фото-, кіно-, теле- чи відеоплівку припускається (згода за замовчуванням), якщо зйомки проводяться відкрито на вулиці, на зборах, конференціях, мітингах та інших заходах публічного характеру.

Тому учень та/або батьки мають попередити вчителя про запис онлайн уроку.

Докладніше про фото та відеофіксацію під час освітнього процесу можна прочитати у наших роз’ясненнях на сайті освітнього омбудсмена .

19. Чим дистанційне навчання відрізняється від сімейного навчання та екстернату?

Дистанційна форма здобуття освіти – це індивідуалізований процес здобуття освіти, який відбувається в основному за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників освітнього процесу у спеціалізованому середовищі, що функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій (частина 4, стаття 9 Закону України “Про освіту” ).

Простими словами, під час дистанційної освіти вчитель постійно комунікує з учнями, проводить онлайн уроки, взаємодіє з учнем у асинхронному режимі.

Сімейна (домашня) форма здобуття освіти – це спосіб організації освітнього процесу дітей самостійно їхніми батьками для здобуття формальної (дошкільної, повної загальної середньої) та/або неформальної освіти. Відповідальність за здобуття освіти дітьми на рівні не нижче стандартів освіти несуть батьки. Оцінювання результатів навчання та присудження освітніх кваліфікацій здійснюються відповідно до законодавства (частина 7, стаття 9 Закону України “Про освіту” ). Тобто в сімейній формі здобуття освіти саме батьки організовують освітній процес дитини та несуть відповідальність за здобуття дитиною освіти й рівень її знань.

Екстернатна форма здобуття освіти (екстернат) – це спосіб організації навчання здобувачів освіти, за яким освітня програма повністю засвоюється здобувачем самостійно, а оцінювання результатів навчання та присудження освітньої кваліфікації здійснюються відповідно до законодавства (частина 6, стаття 9 Закону України “Про освіту” ). Тобто учень вивчає всю програму самостійно, звільняючись від шкільних занять, але зобов’язаний підтверджувати рівень своїх знань на певному рівні освіти.

20. Дитині важко навчатися дистанційно, не сприймає інформацію, губиться увага. Що робити?

Дистанційне навчання є викликом як для тих, хто навчає, так і для учнів. Тривале перебування перед екранами гаджетів підвищує втому та розфокусовує увагу, адже така діяльність не властива дитячому віку. Тому втрата уважності під час уроку може бути нормою.

Під час дистанційного навчання дитини батькам насамперед потрібно розуміти, що дитина може не мати жодних проблем з увагою, а просто перевтомлюватися від онлайн уроків, самостійного опрацювання матеріалу та постійної роботи з гаджетами. Тому цю проблему варто розв’язувати за допомогою організаційних рішень.

Ми підготували для вас декілька порад про те, як допомогти дитині організувати навчальний процес вдома:

  1. Плануйте день та слідкуйте за дотриманням режиму дня. Якщо у школі є фіксований розклад уроків, які потребують включення у чітко визначений час – роздрукуйте цей розклад, щоб він був у дитини перед очима. Якщо в закладі освіти немає чіткого розкладу під час дистанційного навчання – розробіть такий розклад для дитини самостійно.
  2. Оберіть разом з учнем одяг для “роботи”. Так званий “дрес-код” допоможе дитині “увійти в роль учня” та зосередитися на роботі.
  3. Організуйте робоче місце. Воно має гарно освітлюватися (за можливості – денним світлом), бути зручним та обладнаним необхідною технікою.
  4. Чергуйте періоди навчання та відпочинку. Зауважте, ми звикли відпочивати з використанням гаджетів, проте під час дистанційного навчання такий відпочинок не є зміною діяльності: очі не відпочивають від монітору, а мозок від обробки інформації. Також пам’ятайте про необхідність фізичної активності. Прогулянки на свіжому повітрі, танці та руханка під час перерв стануть помічниками для відпочинку тіла і психіки дитини.
  5. Розробіть систему заохочень. Складіть разом зі своєю дитиною своєрідний чек-ліст заохочень за успіхи у навчанні. Не радимо мотивувати учня фінансовими винагородами. Краще мотивувати враженнями: переглядом кіно вдома, читанням книг, прогулянками до парку, відвідинами ковзанки тощо. Такий чек-ліст можна намалювати чи створити у графічному редакторі та повісити у робочому куточку.
  6. Ще однією формою підтримки мотивації дитини до навчання є постійна фіксація успіхів у навчанні. Наприклад, учень отримав високу оцінку за домашнє завдання, уважно вислухав нову тему від вчительки чи прочитав параграф із новим матеріалом: це треба обов’язково відзначити, створюючи своєрідний “шлях до успіху”. Таке відстеження батьками дитячих успіхів допоможе дитині відчувати свій прогрес та прагнути більшого.

Також радимо скористатися вправами для розвитку уваги.

Змішане навчання: як організувати якісний освітній процес в умовах війни

Останні три роки – роки викликів для освіти в Україні. Пандемія коронавірусу, а тепер повномасштабна війна, суттєво обмежили можливість дітей фізично відвідувати школу і тим самим підштовхнули освітян до пошуку нових форм та форматів навчання.

І коли під час пандемії COVID-19 основним завданням було обмежити фізичні контакти, щоб мінімізувати розповсюдження вірусу, то в умовах війни перед директорами шкіл та місцевими громадами стоїть завдання зробити освітній процес безпечним, не втративши якості.

Дистанційна освіта, безперечно, має свої переваги, та водночас, за результатами дослідження, проведеного Державною службою якості освіти спільно із проєктом «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe), недоліками дистанційки, що впливають на результати навчання, педагоги назвали відсутність живого спілкування та невміння дітей самостійно вчитися. Брак повноцінних дистанційних курсів на платформах шкіл також негативно позначається на якості навчальних результатів, оскільки основним видом діяльності залишається синхронне навчання (зум-уроки), тоді як асинхронне навчання (самостійна робота) – без належного педагогічного супроводу.

У цьому матеріалі директори шкіл знайдуть відповіді на питання, як подолати недоліки дистанційки та виклики війни, організувавши у школі якісне змішане навчання.

Що таке змішане навчання (blended learning)

У загальному розумінні змішане навчання – це навчання, за якого частина пізнавальної діяльності учнів відбувається на уроці під безпосереднім керівництвом учителя, а інша – у самостійній роботі з електронними ресурсами.

Є кілька варіантів «змішування»:

  • поєднання очної форми із дистанційною;
  • поєднання різних форматів навчання у межах одного класу (основне очне навчання із використанням технологій дистанційного навчання та різних форм роботи з електронними ресурсами, онлайн-курсами тощо);
  • поєднання самостійного навчання та співпраці в класі;
  • змішування основного навчального контенту (підручників та навчальних матеріалів) із зовнішніми матеріалами (електронними ресурсами).

Найбільш застосованою в Україні наразі є практика поєднання очної форми із дистанційною.

Моделі «змішаного навчання»

Моделей змішаного навчання досить багато. Ми зупинимося на кількох основних.

Ротаційна модель

Суть цієї моделі полягає у так званій «ротації» учнів у школі. Відбувається також і «ротація» видів діяльності учнів – онлайн і офлайн.

Різновидом цієї моделі є робота за технологією «Перевернутий клас», коли учні частину матеріалів опрацьовують самостійно, а у класі обговорюють дискусійні питання, чи консультуються з учителем, або вивчають наступну частину матеріалу. Саме таку модель сьогодні реалізує більшість шкіл в Україні, які обрали змішаний формат навчання.

Гнучка модель

У цій моделі учні працюють за індивідуально налаштованим графіком переважно онлайн, а учитель є інструктором, який координує їхню діяльність та надає консультації. Причому консультації вчитель може надавати як очно, так і онлайн у синхронному режимі.

Таку модель часто обирають школи дистанційного навчання. Деякі школи в Україні, здебільшого у сільській місцевості, також реалізували таку модель під час пандемії та активної фази військових дій (у відносно безпечних регіонах).

Особистісно орієнтована модель

Передбачає навчання за індивідуальними освітніми траєкторіями (учні навчаються очно, а паралельно працюють із зовнішніми електронними ресурсами, онлайн-курсами). Така модель може використовуватися для поглибленого вивчення окремих предметів, у разі поєднання очної та екстернатної, очної та мережевої або інших форм здобуття освіти.

Модель збагаченого віртуального середовища

Модель передбачає основну роботу в режимі онлайн за розробленими дистанційними курсами. Водночас учень може відвідувати окремі уроки (якщо ця модель застосовується індивідуально), або ж для учнів усього класу проводяться окремі уроки (наприклад, на початку та в кінці вивчення теми, для захисту проєктів, обговорення окремих тем).

Така модель буде корисною громадам, де внаслідок воєнних дій школа зруйнована або пошкоджена, однак є обладнаний цифровий хаб чи інші приміщення, які можуть використовуватись для проведення окремих занять з учнями.

У ситуації, коли у школі є потреба і можливість організувати змішане навчання, необхідно визначитися з моделлю або моделями, за якими заклад буде працювати.

Законодавство не передбачає змішаної форми здобуття освіти як такої, тож якщо у школі організоване змішане навчання, то форма здобуття освіти є очною з використанням технологій дистанційного навчання.

Практичне застосування моделей змішаного навчання

Організовуючи змішане навчання, директор школи може поєднувати моделі, беручи від кожної необхідну складову та формуючи таким чином свою унікальну модель.

Київська гімназія східних мов № 1

У гімназії поєднали ротаційну та гнучку моделі: перші, другі та п’яті класи навчаються очно щодня, тоді як інші паралелі приєднуються до них на два тижні, чергуючись між собою.

Частина учнів (деякі з них за кордоном, деякі в Україні) навчаються дистанційно на постійній основі, однак дистанційні класи у гімназії не відкривались, оскільки навчання таких учнів здійснюється за рахунок індивідуальних освітніх траєкторій.

Розклад занять побудований так, що навчання відбувається фактично у дві зміни: вранці очне навчання у школі та дистанційне для учнів, які в Україні, а з 15:30 год. – дистанційне для дітей, які за кордоном.

Водночас для вивчення східних мов та для паралелей, які перебувають на очному навчанні, у школі організували міжкласні динамічні групи, у яких відбувається внутрішня ротація учнів між класами, а інші класи на паралелі навчаються дистанційно.

На зображенні – схема ротації учнів для вивчення східних мов (міжкласні динамічні групи). Розклад ділиться на парний і непарний тижні та є сталим за предметами. Форми навчання позначаються кольором. Уроки проводяться очно або дистанційно залежно від форми, на якій перебуває клас.

Яхниківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Лохвицької міської ради Полтавської області

Успішно поєднувати моделі змішаного навчання можна і у сільській місцевості з невеликим контингентом учнів школи. У Яхниківській школі 119 учнів, і цього року їхнє навчання побудоване таким чином, що 1-4-ті та 11-ті класи на постійній основі навчаються очно, 5-10-ті класи навчаються у змішаному режимі, а п’ятеро учнів навчаються дистанційно за індивідуальними освітніми траєкторіями.

У класах зі змішаним навчанням уроки проводяться за сталим розкладом онлайн чи в очному режимі. Вчителі планують свою роботу так, щоб новий матеріал, практичні, лабораторні проводити на офлайн-уроках, а відпрацювання навичок відбувалось під час онлайн-занять.

Як організувати якісне змішане навчання: чекліст для директора школи

Провести опитування

Результати опитування серед батьків та вчителів дадуть змогу адміністрації школи більш чітко розуміти побажання щодо форми та формату навчання, очікування, перестороги та можливості учасників освітнього процесу. Під час такого опитування варто запропонувати усі можливі варіанти (очне навчання, очне із використанням дистанційних технологій (змішане) дистанційне, сімейна (домашня) форма, екстернат).

Відкрити нові форми здобуття освіти

Якщо виникає потреба відкрити нові форми навчання, за якими школа раніше не працювала, відповідне рішення має бути ухвалене педагогічною радою. Про рішення необхідно повідомити засновнику та розмістити інформацію на сайті школи та /або засновника.

ВАЖЛИВО: Школа може сама ухвалювати рішення щодо форм здобуття освіти, за якими вона організовує освітній процес. В окремих випадках засновник може визначати опорні школи, які пропонують дистанційну форму здобуття освіти.

Відкрити дистанційні класи

Якщо у школі достатня кількість батьків висловила бажання, щоб їхні діти навчались дистанційно, школа може зробити ротацію учнів між класами та відкрити дистанційний клас. За нормативними документами, такий клас можна відкривати для п’яти і більше учнів.

Це дасть змогу спланувати навчальне навантаження вчителям, які працюють у таких класах, відповідно до норм, закладених для дистанційної форми навчання. Інша частина навчальних годин планується для роботи в асинхронному режимі.

Організувати навчання за індивідуальними освітніми траєкторіями

Якщо ж бажання навчатися дистанційно висловила невелика кількість батьків учнів, у такому разі школа може запропонувати навчання за індивідуальними освітніми траєкторіями, як це успішно роблять згадані вище заклади освіти.

Учні можуть доєднуватись до уроків в очному режимі через онлайн-платформи (Zoom, Google Meet тощо) та виконувати завдання, які пропонуватиме для них учитель. Такий формат навчання найбільш схожий на модель збагаченого віртуального середовища. Офіційно учні навчаються очно за індивідуальною освітньою траєкторією.

Розподілити учнів на підгрупи для ротації

Практика показує, що українські школи найчастіше використовують ротаційну модель як основну або як одну із компонентів змішаного навчання. У такому разі педагогічному колективу важливо разом обговорити та обрати, як саме буде відбуватися ротація учнів у школі. У цьому процесі насамперед необхідно враховувати місткість укриття та загальну кількість учнів, які будуть навчатись очно.

Як організувати ротацію учнів

Насамперед необхідно визначити, на скільки підгруп треба поділити учнів та у який спосіб це зробити. Учні можуть ділитися на підгрупи у класі та відвідувати школу по черзі. Також можуть навчатися очно по черзі окремі класи, паралелі класів, класи певного освітнього рівня тощо.

Під час пандемії COVID-19 розподіл на групи мав на меті зменшення фізичних контактів, тому учнів зазвичай розділяли на дві підгрупи у класі або виводили паралелями по черзі в окремі дні тижня або через тиждень.

В умовах війни завдання ротації – забезпечити безпечну евакуацію учнів у випадку повітряної тривоги, тобто зменшити кількість дітей, які одночасно перебувають у школі до тієї кількості, яку здатне вмістити укриття. У такому разі виводити на навчання окремі підгрупи учнів недоцільно. Це ускладнює організацію освітнього процесу та збільшує навантаження на вчителя. Які класи і в якій послідовності виводити на очне навчання, слід вирішити, виходячи з умов конкретної школи.

У практиці є різні варіанти ротації учнів:

  • початкова школа / базова школа / старша школа;
  • паралелі класів;
  • окремі класи по черзі, виходячи з різних міркувань: новонабрані класи, початкова школа, випускні класи тощо.

У випадку, коли поділ учнів відбувається на дві групи, класи можуть навчатись очно тиждень через тиждень або день через день. У другому випадку навчальні дні для кожного класу можуть змінюватися кожного тижня. Таким чином окремий клас у перший тиждень буде навчатися два дні, а в другий – два (наприклад, понеділок, середа, п’ятниця та вівторок і четвер). У школах, які навчаються шість днів на тиждень, можна розвантажити щоденну кількість навчальних годин та організувати для кожного класу кожного тижня три навчальних дні очно та три навчальних дні дистанційно.

Якщо поділ учнів відбувається на три групи, також можливі різні варіанти ротації. Тиждень через два, або день через два. У такому випадку у циклі з трьох тижнів кожен клас перебуватиме в режимі очного навчання два тижні по два дні і один тиждень – один день.

Можливо застосувати і більш складні рішення. До прикладу, частину уроків проводити постійно в очному режимі (зазвичай для цього обирають навчальні предмети мовно-літературної, математичної та природничої освітніх галузей), а частину – повністю перевести у дистанційний формат. Тоді учні можуть навчатися у дві підзміни щодня.

Варіантів розподілу учнів на групи та їх ротації може бути дуже багато. Під час ухвалення рішень варто максимально врахувати умови та обмеження, у яких працює школа.

Розподілити навчальне навантаження вчителів

Під час змішаного навчання керівникові слід врахувати, що кожен учитель працюватиме як у режимі очного, так і дистанційного навчання. В умовах, коли різні класи перебувають у різних форматах навчання, учителеві доведеться також протягом дня працювати у різних форматах. Це досить важко та потребує адаптації. Тому за можливості варто максимально врахувати різні формати навчання та черговість участі в них учнів під час розподілу навантаження педагогів. Слід також розподілити максимально години в класах, які навчатимуться в один період часу в одному форматі.

Адаптувати розклад уроків

Створення розкладу уроків для змішаного навчання не дорівнює створенню розкладу для очного навчання. Перший чинник, який треба враховувати, – поєднання очного та дистанційного навчання. Якщо школа використовує ротаційну модель як основну, і учні навчаються очно почергово, циклічно, у визначеному режимі, то розклад може бути сталим, а формат навчання у розкладі позначатися кольорами або іншими позначками. Якщо кожного тижня очно навчаються різні класи, зручно застосовувати динамічні позначки у розкладі. Наприклад, кольорові стікери на паперовому розкладі, а в електронному розкладі кожного тижня кольорами позначати такі класи.

Якщо ж у школі більш складна модель, наприклад частина уроків проводиться постійно в очному режимі, а учні навчаються у дві підзміни, то для кожної підзміни та кожного формату навчання може бути окремий розклад. Разом з тим може створюватися спільний розклад із використанням кольорових позначок.

Під час розробки розкладу уроків у дистанційному режимі можливий також варіант планування окремо синхронної та асинхронної частин уроків. Якщо такий розподіл не відбувається, важливо наголошувати вчителям, що тривалість синхронного проведення онлайн-уроків не має перевищувати норм, встановлених санітарним регламентом. Тобто вчителі частину уроку проводять синхронно, а решту часу організовують асинхронну роботу учнів.

ВАЖЛИВО: Наказом МОЗ від 01.08.2022 № 1371 внесено зміни до Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти.

Адаптувати календарно-тематичне планування вчителів

Під час змішаного навчання календарно-тематичне планування має бути гнучким. З огляду на це варто розробляти КТП на два місяці або використовувати рамковий календарно-тематичний план (розроблений авторами програм та підручників) з подальшою його адаптацією під змішане навчання.

Під час розроблення КТП, перш за все, слід враховувати модель навчання, за якою працює школа та конкретний клас, із яким працює вчитель. Наприклад, якщо школа працює за моделлю чергування очного та дистанційного навчання один через два, варто розбити зміст навчального предмета на певні тритижневі цикли, визначити пріоритетні теми та види діяльності у цих циклах, які можна перемістити на тиждень очного навчання.

Доречно також під час розроблення КТП зарезервувати 20% навчального часу та використати його найбільш оптимально з урахуванням поточної ситуації.

Усвідомлюючи наявність певних прогалин у результатах навчання учнів, варто щонайменше перші три тижні присвятити діагностуванню та виявленню тем, у засвоєнні яких учні мають труднощі.

Серед основних стратегій адаптації календарно-тематичних планів – ущільнення змісту (укрупнення або скорочення тем), перегрупування змісту навчального матеріалу (перестановка тем місцями), розподіл тем на синхронне та асинхронне вивчення, інтеграція.

Інформаційний матеріал підготовлено для Державної служби якості освіти в межах ініціативи «Система забезпечення якості освіти», що впроваджується в межах проєкту «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe). «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe) є проєктом міжнародної технічної допомоги, що реалізується компанією Alinea International та фінансується Урядом Канади.